Thursday, June 18, 2009

Mengelakkan kerosakan auto transmission

Biasanya kita selalu dengar auto gear nie cepat rosak, ndak tahan, lambat tukar gear dan sebagainya. Ini kerana cara pemanduan dan penjagaannya telah salah.

1. Tukar minyak gear oil auto seperti yg dijadualkan, lebih awal lebih bagus. elakmenggunakan minyak murah, nie akan memendekkan hayat gearbox, danisikan oil treatment auto transmision untuk gearbox.

2. No Racing!! apabila auto gear dihentam, suhunya meningkat dan menyebabkan gearbox hayat dipendekan lagi.

3. Tunggusehingga kereta berhenti baru masuk gear, untuk D->R, R->D, D->P, N->D.(notes: kalauD, 2, L tak payah henti, cuma perlu pastikan shift pada speed yangsesuai)

4. Jangan rendahkan gear pada kelajuan yang tinggi ataukelajuan yang tidak sesuai. cthnya:- D gear 140kmh danditurunkan kepada gear ke 2, nie menyebabkan torque converter akan'lagging' pada masa kelak.

5. Jangan spin tu tayar, iaitu Masuk gear N, kemudian menaikan rpm yang tinggi lepas tu masuk D

6. Pijak brek sebelum dan semesa gear dimasukan, fail to do so akan menyebab kan engine mounting dan gearbox mudah rosak.

7. Elak kan gearbox auto nie kena air, jalan basahbergelen gelen ka, banjir ka... elakkan, sebab apabila air tu akan masuk dalamgearbox nie, dan bercampur aduk rojak dengan gear oil dan merosakkan seluruh gearbox. kalau kereta memasuki kawasan banjir, check minyak tu dengan segera.

8. Kalau naik bukit, adalah dinasihati supaya system OD ditutup. nie kerana gearbox akan asyik menukar gear apabila OD on, dan menyebabkan gearbox berkerja keras.

9. Apabila kereta bergerak, dan gearnya ialah N, jangan masuk gear, tunggu henti dulu baru masuk. Bayangkan apabila engine wheel berputar, dan tiba-tiba connect ngan engine, nie menyebabkan torque converter mudah rosak.

P/s: Apabila kamu hadapi lambat tukar gear, kemungkinan ialah:
1.Torque converter (clutch untuk auto trans) kemungkinan rosak
2.Minyak gear perlu ditukar, dan dicuci
3.Masuk air akibat banjir (amat serius, boleh menyebabkan gearbox 'total lost' hehe)mungkin masih ada masalah lain, ni saja yg saya tau. Kalau masalah masih berlarutan, gearbox auto tu tunggu masa 'total lost'.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...